Simone og Philip fandt sammen, da de deltog i 'Paradise Hotel' 2017. (Foto: Janus Nielsen).
Simone og Philip fandt sammen, da de deltog i 'Paradise Hotel' 2017. (Foto: Janus Nielsen).

Realitystjerners reklamer er en millionforretning

Der er flere millioner at høste i at reklamere via realitystjernerne, men det er ikke stjernerne selv, der høster dem.

Hvis du har en konto på Instagram, så har du helt sikkert også set reklamer for MyPosture, Skintek, NA-KD, Daniel Wellington og senest MyMuscle. Det har man i hvert fald, hvis man følger nogle af realitystjernerne.

Lige i øjeblikket vrimler det nemlig med realitystjerner, der anbefaler deres mange tusinde følgere at købe mavetræneren fra MyMuscle, og de har alle et godt tilbud til dig - i bedste Lars Larsen stil, hvis man kan huske 90'ernes reklamer for Jysk.

Lige nu er der nemlig halv pris på mavetræneren, som ifølge reklamerne kan give markerede mavemuskler og sørge for vægttab, mens man sidder og spiller computer, ser fjernsyn eller nyder solen. Så man kan erhverve sig den for kun 349 kroner, men som om det ikke var tilbud nok, så kan man få 20 procent ekstra rabat, hvis man bruger en af influencernes helt eksklusive rabatkode.

LÆS OGSÅ: CHOK: Stort reality-bryllup aflyst: Hun var for dyr

Det lyder da næsten for godt til at være sandt, men det er der måske en god grund til. Ifølge tv-vært og træningsekspert fra TV3-programmet 'Ekstremt fed', Henrik Duer, bør man ikke sætte sin lid til produkter som det fra MyMuscle eller tro for meget på influencernes anbefalinger. Han giver nemlig ikke meget for nogen af delene.

- Det her er jo et klassisk eksempel på, hvordan fitnessbranchen og vægttabsbranchen fungerer, og det er, at man tager nogle kendte mennesker, der er nogenlunde veltrænede, og så betaler man dem for at sige, at et produkt virker, selvom dokumentationen er yderst yderst sparsom, fastslår Henrik Duer, som bestemt ikke mener, folk skal købe produktet bare fordi en paradiso siger, det virker.

- Jeg synes, det er spild af penge. Ud fra det jeg kan se omkring de her som MyMuscle og de her EMS-ting, så lover de store muskler og fedttab, men jeg kan simpelthen ikke finde noget dokumentation på, at det virker. De har et sparsomt studie, som er virkelig lavkvalitet inde på deres side, som de henviser til, og jeg kan ikke finde noget dokumentation på området.

LÆS OGSÅ: CHOK: ‘Løvens hule’-stjerne trækker sig fra programmet

Artiklen fortsætter under videoen, hvor Princess Natascha fortæller om, hvordan hun endte i RKI.

LÆS OGSÅ: ‘De unge mødre’-deltager er gravid med ny kæreste

Troværdigheden er helt væk

Til gengæld er han ikke i tvivl om, at det er meget bevidst, når firmaer bruger influencers som reklamesøjler for sådanne ting, fordi deres målgruppe er mere letpåvirkelig.

- Instagram er blevet den platform, TV Shop var tidligere, og influencere er godt i gang med at sælge ud og reklamere for kosttilskud og hvad som helst: "Se nu bruger jeg den her shaver" - ja, det kan jeg godt forstå, når du har fået penge det. Troværdigheden er jo helt væk, og det er jo ikke alle følgere, der kan gennemskue det, men det er jo den nye platform, og de trykte medier med helsides annoncer er fortid, fastslår Henrik Duer.

Han mener, at influencere bør være mere kritiske overfor de ting, de reklamerer for, men samtidig påpeger han, at de formentlig ikke handler i ond tro, fordi producenten fremlægger et studie, så det kan være svært at gennemskue, om der er noget reelt bevis for, at et produkt virker.

LÆS OGSÅ: 'Ex on the Beach'-hunk frustreret over nøgenbilleder

'Ex on the Beach'-Jeppe: Selvfølgelig virker det

Hvorimod realitystjernerne tilsyneladende står i kø for at reklamere for sådanne produkter, så er køen knap så lang for at svare, da Realityportalen kontakter nogle af de kendisser, der er helt vilde med MyMuscle og anbefaler sine følgere at købe produktet. Ud af de i alt 11 kontaktede har to svaret på, hvorfor de valgte at reklamere for produktet.

- Jeg ville se, om det virkede på mig, men jeg har lige fået det. Så nu må vi håbe, lyder det fra Jeppe Risager fra 'Ex on the Beach', som forklarer, at han vurderer henvendelser omkring at reklamere et produkt ud fra, om han synes, produktet lyder fedt eller interessant, og i tilfældet MyMuscle ville han se, om han kunne tabe fedt og opbygge muskler. Stort set samme melding kommer fra sidste års vinder af 'Paradise Hotel' Lenny Pihl. - Jeg er igang med at se, hvad det duer til, så jeg kan ikke give en melding før om et par uger. LÆS OGSÅ: Mark om ‘Ex on the Beach’-deltagelse: Monique truede mig med Statsforvaltningen Begge reality-fyre har dog anbefalet produktet til deres henholdsvis 103.000 og 159.000 følgere, selvom de tilsyneladende ikke har det store kendskab til, om det virker. Det mener de dog ikke er helt rigtigt. - Jeg kan jo mærke, at den virker. Jeg har jo prøvet det. Men jeg kan jo ikke se resultat endnu. Den virker, det kan jeg jo mærke. Men jeg har haft den i en uge. Du smider jo ikke 50 kilo bare sådan, forklarer Jeppe, og Lenny bakker ham op: - Jeg har studeret produktet grundigt, og jeg har en del venner og veninder, som er meget tilfredse. Det er effektiv og en god måde at blive trimmet på, da du får små stød, der gør, at du spænder musklerne sammen hele tiden. Det er både sjovt og ubehageligt på samme tid, men jeg synes selv, jeg allerede kan se forskel. Jeg får ikke trænet for tiden, så det kunne være fedt at få en sommerform uden at røre en finger. Udover Jeppe og Lenny så reklamerer Fie Laursen, Boris Laursen, Frederik Skovbjerg fra 'Ex on the Beach', Simone Hvenegaard fra 'Paradise', Sara fra 'Ex on the Beach, Teitur fra 'Paradise Hotel', Philip May fra 'Paradise Hotel' og Divaer i Junglen', Jonass fra 'Paradise Hotel' og Simone fra 'Ex on the Beach' blandt andet også for MyMuscle, men ingen af dem har svaret på vores henvendelse. LÆS OGSÅ: ‘Paradise’-hunk fandt kærligheden i ‘Ex on the beach’

Er der belæg for at anbefale produktet?

Svaret fra Henrik Duer er klart, når det kommer til, hvorvidt en uge er lang tid nok at have og afprøve et træningsprodukt, før man anbefaler det til sine følgere. - Nej, nej, nej, nej, nej, når det kommer til vægttab og træning, kan du ikke se noget på en uge, uanset hvad du bruger. Du vil slet ikke kunne se noget ved det her, men det kan jo være svært at forholde sig kritisk, hvis man ikke har en baggrundsviden, fastslår han og fortsætter: - Jeg havde selv sagt nej, og jeg siger nej til relativt mange ting, fordi man nemt kan få skudt i skoene, at man er købt af firmaerne. Så jeg prøver at holde mig til de ting, hvor det giver god mening og ikke konflikter, for i min branche lever man af sin troværdighed, og det skal man helst ikke sætte over styr. Det er pengene ikke værd, kan man sige. Og jeg ville heller aldrig reklamere for noget, der ikke virkede. Hos virksomheden bag MyMuscle er de dog ikke i tvivl om, at deres produkt virker, og de er slet ikke enige med tv-træneren. - Hvis en influencer har haft vores produkt i en uges tid, så mener vi bestemt, de har et grundlag for at anbefale vores produkt. Det er en god tidshorisont for at prøve vores produkt. Man kan med det samme mærke, at det virker. Man er på ingen måde i tvivl, når man bruger produktet. Selvfølgelig går man ikke fra en fedtprocent på 30 procent til en på 8 procent og six pack på en uge, men man er ikke i tvivl om dens virken efter en uge, fastslår Halfdan Harring, der er direktør i firmaet bag MyMuscle. LÆS OGSÅ: Ung mor gennemfører sit første maraton: Jeg kastede op 5 gange
Artiklen fortsætter under videoen, hvor en ny ung mor forklarer, at hun kæmper for at få mange følgere på YouTube og Instagram.

Realitystjerner: Derfor sagde vi nej

Det er dog ikke alle, der har sagt ja til at reklamere for produktet og lignende produkter, og blandt nej-sigerne er det netop troværdighedsprincippet, som Henrik Duer påpeger, og manglende tro på produktet, der vejer tungt i beslutningen om at sige nej til at promovere det.

- Jeg blevet tilbudt at reklamere for MyMuscle, hvilket jeg lige med det samme afslog, så jeg ved ikke, hvad jeg ville have fået ud af det, men det er jeg også fuldstændig ligeglad med. De fleste ved, jeg er en stor fortaler for fitness, så jeg skal ikke reklamere for en eller anden latterlig mavetræner og påvirke unge mennesker til at tro, at man så bare kan droppe træningen og bruge denne i stedet. Jeg vil langt hellere inspirere folk til en sundere og aktiv livsstil end at inspirere dem til at købe et latterligt TV Shop produkt. Så lavt ville jeg aldrig synke, fastslår Camilla Nederby fra 'Paradise Hotel', og hun får opbakning af flere kollegaer.

LÆS OGSÅ: ‘Ex on the Beach’-babe afslører: Abort var årsag til brud

- Jeg har bare sagt nej til de reklameting, som jeg for det første synes er unødvendigt, såsom MyMuscle, Skintec, og 20 andre ting. Jeg vil ikke ligne en reklamesøjle, så hvis jeg skal lave reklame, skal det for det første være noget, jeg kan stå inden for - noget, jeg synes, der er noget værd og noget, jeg synes, er værdigt at bruge et opslag på, noget hvor folk tænker: "Nice!" og ikke tænker: "Åh Gud, hun laver OGSÅ reklame for det, alle andre laver reklame for." Jeg vil ikke ligne alle andre, og derfor takker jeg nej til alle unødvendige og ligegyldige ting, fastslår Sarah Tiedt fra 'Paradise Hotel'.

- Jeg synes, det er ærgerligt, at så mange influencers og offentlige personer går ud og promoverer et produkt, som om det er en mirakelkur. Jeg synes, at når man har en lang rækkevidde på sine sociale medier, at man som minimum kan sikre sig, at produkterne ikke er scam. Vi har rigtig mange unge mennesker og børn, som følger os, som ser op til os, og stoler blindt på hvad vi siger. Derfor opfordrer jeg også folk til at købe det, der ligner en tilsvarende model, på Wish til 34 kroner, hvis de endelig vil prøve den, fortæller Nynne Larsen fra 'Divaer i Junglen'.

LÆS OGSÅ: Ung mor dropper planer om donorbarn

Kan man købe produktet på Wish?

Og Nynne har ganske ret i, at man på Wish kan købe et meget sammenligneligt produkt for 34 kroner, mens man på eBay kan få et for blot 2,84 amerikanske dollars, hvilket svarer til lige knap 19 danske kroner. Men så skal der selvfølgelig heller ikke betales provision til både et dansk firma og en realitystjerne - til gengæld er der fri porto. Direktøren i MyMuscle afviser dog, at mavetrænerne er sammenlignelige.

- Selvfølgelig er vores produkt ikke det samme, som man finder på Wish og eBay. Vi har videreudviklet det, gjort det nemmere og bedre. Og må jeg også lige understrege, at man som dansk virksomhed betaler både moms, skat, højere lønninger, højere husleje og generelt højere udgifter end et kinesisk selskab, fastslår Halfdan Harring og fortsætter:

- Man kan altid købe fra et kinesisk selskab, der er billigere, men her får du et dårligere produkt, der ikke er kvalitetsgodkendt af nogen som helst, og du har ikke danske køberettigheder som fortrydelsesret. Og hvis produktet ikke dukker op, er i stykker eller ikke lever op til forventningerne, så kan du intet gøre. Men nej, produktet er ikke det samme.

LÆS OGSÅ: Rikke Gøransson afslører: Nu er 'Paradise'-vinderen fundet

Direktør for MyMuscle: Derfor bruger vi realitystjerner

Hvis bølgen af influencers, der reklamerer for MyMuscle, virker bekendt, så er det ikke helt tilfældigt. De to direktører hos MyMuscle, Halfdan Harring og Mark Haugaard, er de samme som dem, der stod bag den holdningskorrigerende t-shirt fra MyPosture, som sidste år pludselig var at finde alle steder på de sociale medier.

Halfdan Harring, der privat danner par med den tidligere 'Paradise Hotel'-babe Laura Elley Roebel, fortæller, at det slet ikke er tilfældigt, at firmaer brugere influencere til at markedsføre deres produkt.

- Overvejelserne omkring hvilke realitypersoner vi bruger er ret enkle. De skal kunne lide vores produkt og have en naturlig lyst til at fortælle deres følgere om vores produkt. Det kan de typisk, hvis de har en naturlig interesse for at være aktiv og holde deres krop ved lige, da det er det, der er i fokus med vores produkt. Vi er naturligvis også interesserede i at bruge træningseksperter - vores udfordring er dog bare, at mange såkaldte "træningseksperter" ikke vil reklamere for vores produkt. De vil gerne reklamere for deres egne træningsprogrammer og kostplaner og ikke for et produkt, der kan træne ens mave på sofaen, forklarer han og fortsætter:

LÆS OGSÅ: ‘Paradise’-Sarah og Casper afslører: Vi har haft sex

- Alle influencere står FULDSTÆNDIG frit for at sige, hvad de mener om produktet, og de skal kun takke ja til at blive sponsoreret med et produkt, hvis de synes produktet er interessant for dem og deres følgere. Man kan på ingen måde sammenligne eller sidestille det med at "blive købt" til at skulle sige det. Sådan fungerer det ikke. Influencere er meget populære i dag. De får hundredvis af tilbud hver eneste dag for ting, de kan reklamere med. De tager kun det, de selv mener er godt og er godt for deres følgere, og de vil gerne teste produktet af først. De er blevet enormt kritiske, så de kan opretholde en vis kvalitet på deres Instagram.

Men bliver influencerne aflønnet, uanset hvad de mener om produktet? Eller er de aflønnet efter, hvor mange der køber produktet med deres rabatkode?

- At aflønne influencere er noget, vi som nyopstartet virksomhed gerne ser, at vi ikke gør - vi vil dog hjertens gerne "aflønne" vores influencere med gratis produkter. Det, synes vi, er helt retfærdigt, nu når vi til gengæld får fornøjelsen af at give dem en rabatkode, som de så deler med deres fantastiske følgere.

LÆS OGSÅ: Dansk realitybabe er blevet skilt: Jeg har haft det rigtig skidt

Vil det sige, at ingen af de influencere, der anbefaler jeres produkter, bliver betalt for det? De får udelukkende produkterne gratis, men ikke nogen løn eller bonus for antallet af solgte varer med deres rabatkode?

- Det er ikke det, jeg siger. Jeg siger blot, at vores hovedfokus er at aflønne influencere med vores produkter, da vi stadig er en lille virksomhed, der ikke kan strø om os med penge fra højre til venstre som de store virksomheder, der laver store kontrakter med influencere.

MyMuscle ejes af den nyopstartede virksomhed The Niche Guys ApS., hvor midlerne altså ifølge direktøren ikke er så store endnu. På hjemmesiden MyMuscle.dk fremstår både den nyeopstartede virksomhed og de to direktøres anden virksomhed Posture Clothing, som står bag den holdningskorrigerende t-shirt MyPosture, dog som værende ansvarlige for MyMuscle.

Derfor burde der ikke mangle penge i kassen til at aflønne influencers, for de to direktøres anden virksomhed omsatte ifølge det offentligt tilgængelige årsregnskab for mere end ti millioner sidste år. Så alt tyder på, at de har fundet en forretningsmodel, der virker, når de bruger influencers til at markedsføre produkterne.

LÆS OGSÅ: CHOK! ‘Paradise’-hunk og hans hustru skal skilles