Oh Lands svære tid på balletskolen: Barsk barndom
Oh Lands barndom har ikke været en dans på røde roser.
En rygskade som 18-årig satte en stopper for Nanna Øland Fabricius' karriere som balletdanser, men inden da var hun allerede mentalt skadet af det hårde liv på Det Kongelige Teater. Hun har med gru fulgt med i Politikens afsløringer af de frygtelige forhold på Det Kongelige Teaters Balletskole, hvor tidligere elever har berettet om, hvordan de har udviklet alt fra spiseforstyrrelser til angst og depressioner.
LÆS OGSÅ: Amalie Szigethy deler gave fra mor juleaften
Noget, som den nu 38-årige musiker desværre kan nikke genkendende til.
– Det er skræmmende med det, jeg har læst om balletbørn, der har svær angst og depression. For det var præcis det, der skete for mig. Uden at jeg lagde to og to sammen, fortæller hun i Radio4- programmet 'Det sidste måltid'.
LÆS OGSÅ: Kasper og Helena giver gode råd til nye 'Bachelorette'-deltagere
– Jeg kan jo ikke forklare, hvorfor jeg fik angst som 12-årig. Det kan der være mange grunde til. Men jeg tror, at det med at blive rykket rundt i miljøer fra frihed under ansvar til ekstremt kontrolleret og tilbage igen, var voldsomt for mig, fortæller hun til værten Lærke Kløvedal.
For Nannas forældre var netop kreativiten meget vigtig, og de gav hende inden balletskolen frie rammer til at udfolde sig.
LÆS OGSÅ: 'Gift ved første blik'-Martin vælter sig i tilbud
– Jeg gik på en lille friskole, og jeg havde en god lærer. I de små klasser fik jeg klager fra særligt de andre forældre, men hun sagde til mig, at det ikke var mig, der var for meget, det var de andre der var for lidt, har hun sagt i et interview med Børsen.
Besværlig og forkert
Skiftet fra den fri leg til den brutale verden på Det Kongelige Teater var derfor meget voldsomt.
– Det var en kæmpe kontrast at komme fra mit hjem, hvor jeg var vant til at blive belønnet for at tænke kreativt, til et sted, hvor det ingen værdi havde. Du skulle reproducere og gøre det, der blev sagt. Der følte jeg mig meget misforstået. Hvis jeg sagde "hej" og smilede glad til nogen på gangen, fik jeg svar som, "det hedder ikke hej, men goddag". Jeg blev hele tiden irettesat, fortæller hun i 'Det sidste måltid' på Radio4.
LÆS OGSÅ: Trist nyhed: Lille Palle er død
– Jeg kunne slet ikke være i de meget stramme rammer. Min kreativitet blev taget fra mig. Den blev betragtet som besværlig og forkert, siger Nanna Øland Fabricius, der efter afskeden med balletten fandt en ny og verdensomspændende karriere som musiker under navnet Oh Land.
LÆS OGSÅ: Stem her: Årets tv-person 2023
– Det føltes så meningsløst, da jeg stod midt i det. Men i dag kan jeg se, at der kom noget smukt ud af den rygskade. Jeg vil for alt i verden ikke bytte min musikkarriere ud med en dansekarriere nu. Jeg troede ikke, at det var muligt at finde en ny passion, for jeg brændte så meget for dansen. Men med musikken kan jeg udtrykke mig endnu mere nuanceret, har hun fortalt ALT for damerne.
LÆS OGSÅ: Trods sprut og stoffer: Ægteskabet lever