Birgitte Bruun om 'Matador'-rollen: Jeg var så bange
Selvom det var skræmmende, var Birgitte også benovet over at få rollen som Ester i 'Matador'.
Det er lige før, at vi som seere bliver lige så skrækslagne som den unge, nervøse stuepige Ester i 'Matador', når hun først taber en skål med æg og dernæst en hel kagedåse med finskbrød, som fordeles ud over køkkengulvet i Familien Varnæs’ køkken. Under den stivede, hvide kappe var det den dengang kun 23-årige Birgitte Bruun, der i 1978 fik sit livs oplevelse som Ester.
– Det er en verden siden. Jeg var så purung og lige kommet ud fra skuespillerskolen i Odense hos Grethe Holmer. Jeg boede i København efter 'Familie Gyldenkål'-filmene, og der møder jeg på gaden en fra Nordisk Film, som siger, at jeg da skal være i deres nye serie. Efter et par uger ringede de til mig og tilbød mig en scene med en enkelt replik, og dengang sagde jeg jo ja til alting. I scenen var jeg en fin dame, der skulle gå forbi Else Marie som konsulinde Holm og sige: ”Hvordan tror de selv, de ser ud?”. Den lavede jeg så godt, at de efter en uges tid ringede igen og tilbød mig rollen som Ester, fortæller Birgitte Bruun, 64, der aldrig bliver træt af at tale om 'Matador' og om mødet med den store instruktør Erik Balling.
- Jeg var rædselsslagen. Jeg var så bange, fordi min rolle jo ikke havde en rigtigt funktion, og fordi jeg skulle spille sammen med alle de ”gamle, etablerede rotter”. Jeg var så bange for at gøre noget forkert, og det tror jeg, at Balling forstod ret hurtigt, så derfor blev jeg til den forskræmte mus Ester. Han brugte jo det, vi havde i os, afslører Birgitte Bruun, der som ung og uerfaren fik en oplevelse for livet.
LÆS OGSÅ: ‘Matador’-stjerne står frem: Jeg blev voldtaget
LÆS OGSÅ: Historien bag villaerne i Matador – dengang og nu
LÆS OGSÅ: Linse om Bed & Breakfast: Didde blev pisse sur
"Jeg var benovet"
Selvom Birgitte mindes tiden som skræmmende og husker, hvordan hun var bange for at gøre noget forkert, var hun dog også meget stolt over at have fået tildelt rollen.
- Jeg var så benovet over at sidde i sminkerummet sammen med Malene Schwartz og Axel Strøbye, det var bare så stort for mig, at være i nærheden af dem. Det største var at være i den levende scenografi sammen med dem, for det var ligesom at være hjemme i stuen hos mormor og morfar. De spillede så godt og levende, at det var som at være der selv. Jeg var relativt meget med til optagelserne – uden at være på – i 13 episoder i små, bitte scener. Jeg var så ung dengang, at jeg næsten ikke talte med de ældre, fortæller Birgitte.
Selvom hendes rolle som stuepigen Ester ikke var så markant, så var hun med i serien helt frem til det sidste afsnit:
– Det var lidt trist, da Ester sagde op hos Varnæs og kom over til Skjerns, for de havde ikke noget køkken, som blev vist i serien, og så blev min rolle lidt mindre. Men jeg var med i den afgørende scene, da herren i huset, Mads Skjern, fik et sammenbrud, forklarer Birgitte, som også fik et fint venskab med seriens skaber, Lise Nørgaard, under optagelserne.
- Når der viste sig en silhuet bag kameraet under optagelserne, så blev der hvisket: ”Det er Lise Nørgaard, der er på besøg”, og hun var heldigvis glad for min lille rolle som Ester. Hun har altid været rørende sød over for mig, og jeg har været solist ved hendes ønskekoncerter gennem årene, fortæller Birgitte Bruun, der ligesom i ungdommen stadig bor i indre København og optræder med sang og skuespil.
LÆS OGSÅ: Matadors Marie var i chok, da Benny Hansen døde
LÆS OGSÅ: ‘Matador’: Hvad skete der med Maude og Laura?
LÆS OGSÅ: Charlotte og Fredrik: Så meget tabte vi os under ‘Nybyggerne’
LÆS OGSÅ: ‘Luksusfælden’-eksperterne: Sådan har vi det, når folk græder