Et dyk ned i den danske sangskat var den helt rigtige medicin, da danskerne i foråret blev ramt af pandemien. For det eneste, der smitter, når Phillip Faber sætte sig bag klaveret, er hans store begejstring for musik og sang. Men efter 100 programmer med 'Morgensang' og 'Fællessang – hver for sig' var coronakrisens uventede helt så træt, at han måtte trække stikket og tage en god, lang ferie.
- Det var intenst. Også fordi man ikke vidste, hvornår det sluttede. Sådan havde alle det nok under den første nedlukning. Vi tænkte, det var 14 dage, men vi blev jo alle sammen klogere, fortæller Phillip Faber til HER&NU om den hårde tid.
LÆS OGSÅ: 'Vild med dans'-Jenna: Albert har mødt hele familien
Da han han blev folkeeje, væltede det ind med tilbud fra nær og fjern, og så var det vigtigt at sortere.
- Det er altid meget besnærende at få et tilbud, der taler til forfængeligheden, og så er det, man skal tage opgaven på sig at finde den rigtige, underliggende værdi. Værdien ved 'Morgensang' var, at vi lavede en ramme, som folk kunne synge i og føle sig trygge i og føle, at det nok skulle gå alt sammen. At vi følte, vi hørte sammen, selvom mange var ensomme. Hvis jeg bare havde sagt ja til alt, så tror jeg, jeg havde tabt mig selv i løbet af kort tid, siger den 36-årige chefdirigent i DR Pigekoret.
LÆS OGSÅ: Indrømmer: Derfor er Sia hård sammenlignet med Alba
Siden 2013 har Faber været chefdirigent for DR Pigekoret, der her ses med kronprinsesse Mary (Foto: DR)
Marys brev
I bogen 'Den danske sang', hvor han går i dybden med 20 af sine yndlingssange og fortæller om sin opvækst og vej ind i musikken, hører man også historien om, hvordan kronprinsesse Mary var blandt de seere, der bevægede ham med breve under 'Morgensang'.
Hun skrev: ”Jeg har ønsket sangen 'Solen er så rød, mor' – en smuk godnatsang, som handler om de spørgsmål, børn kan have, lige inden de skal sove. Og lige nu har børn særligt mange spørgsmål og bekymringer. Det er også en sang, vi har sunget om aftenen hjemme hos os, og en sang, vi holder meget af".
LÆS OGSÅ: SE BILLEDERNE: Tina Lund i forvandling
Det gav Faber våde øjne.
- Der trillede en tåre, da jeg læste brevet på vej i studiet. Det var et perspektiv på sangen, som jeg godt kan lide. En pointe om at sangen tager børns spørgsmål og bekymringer alvorligt og minder os forældre om, hvordan et barn kan have det omkring sengetid, og om det ansvar, vi har under en pandemi for selv de større børn, der er bange og opfyldt af tanker, de ikke forstår, skriver han i bogen.
- Jeg blev bare rørt over, hvor meget vi er i samme båd, plus at hun tog børnenens perspektiv og understregede det ansvar, vi som forældre har overfor børnene. Det blev enormt menneskeligt.
LÆS OGSÅ: Ekspert om at være kærester: Sådan påvirker det konkurrencen
Arbejdet med 'Den danske sang' var han begyndt på før Covid-19-nedlukningen, og de mange breve understregede, at de gamle sange var guldet i sangskatten.
- Alle ville høre noget gammelt og solidt. Det er også et tegn på, at når der er uvejr, har man brug for nogle rødder, der stikker dybt, så der kan den danske sang samle os, slutter Phillip Faber.
LÆS OGSÅ: Mange får afslag på julehjælp: Nu træder Geggo og Cengiz til