Kongehuset misbrugt: Stopper øjeblikkeligt
Der er blevet sat en stopper for den ulovlige markedsføring med det samme.
Forbrugerombudsmanden har rettet henvendelse til to virksomheder om overtrædelse af markedsføringsloven, efter at Kongehuset har henledt Forbrugerombudsmandens opmærksomhed på virksomhedernes produkter og markedsføring. Det skriver Formrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Oliver Erngarts smertehelvede: På vej til Danmark
Efter markedsføringslovens regler om god skik er det ikke tilladt kommercielt at afbilde eller referere til personer, virksomheder, varemærker og lignende uden samtykke fra de pågældende. Begge virksomheder havde afbilledet kong Frederik og andre kongelige på deres produkter uden at have Kongehusets tilladelse.
Den ene virksomhed,som er Sighs ApS, markedsførte og solgte julekugler, der forestillede kong Frederik, dronning Mary og dronning Margrethe, ligesom de har julekugler, der forestiller de britiske kongelige. Julekuglerne blev markedsført på både Facebook og Instagram.
Den anden virksomhed er en enkeltmandsvirksomhed, der solgte og markedsførte kunstplakater med kong Frederik i bar overkrop og tatoveringer. Plakaten har blandt andet været opsat flere steder i København.
LÆS OGSÅ: Efter Olivias exit: Her er den nye "Paradise"-vært
Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse har både Sighs ApS og enkeltmandsvirksomheden trukket deres produkter tilbage og fjernet markedsføringen.
- Virksomheder må i deres markedsføring eller på produkter ikke afbilde eller referere til personer uden de pågældendes samtykke til det. I disse sager har virksomhederne produceret henholdsvis julekugler og plakater, der bl.a. afbilder kong Frederik, uden at have indhentet Kongehusets tilladelse. Det er i strid med både markedsføringsloven og erhvervslivets eget kodeks for reklame og markedskommunikation, lyder det fra Forbrugerombudsmand Torben Jensen.
LÆS OGSÅ: SE BILLEDERNE: Dronningen julehygger med greven i London
Forbrugerombudsmanden er gået ind i sagerne efter en henvendelse fra Kongehuset, og det er ifølge Forbrugerombudsmanden positivt, at begge virksomheder straks har valgt at ophøre med salg og markedsføring af deres produkter.
Se julekuglerne, der forestiller de britiske kongelige herunder: