Lakserytteren afslører stor satsning

Han startede sin karriere på YouTube, men nu mener han, at mediet kan forbedres.

Lakserytteren med det borgerlige navn Rasmus Kolbe startede sin karriere på Snapchat og rykkede senere over på YouTube, hvor han har mere end 111.000 abonnenter. Alligevel så er han ikke helt vild med mediet, og derfor har han besluttet sig for at tage kampen op mod platformen.

LÆS OGSÅ: Amalie om forholdet: Har givet op

- Jeg synes, det er lidt ærgerligt, når man ser YouTube, at det handler meget om, at det skal være underholdende at se - nogle gange bliver det lidt hjernedødt, hvis man må sige det. Man sidder lidt og tænker, har jeg spildt min tid lidt, fortæller Rasmus Kolbe til Simba Prisen 2025 og fortsætter:

- Så det er faktisk derfor, jeg har valgt at lave en ny app, som er ligesom YouTube, så appen hedder Flimmer - man kan faktisk downloade den allerede nu. Alle videoerne er børnevenlige, og alle videoerne er lavet på en måde, så man lærer noget. 

LÆS OGSÅ: Ole fra 'Sygeplejeskolen': Her er hans kendte kæreste

På appen er det blandt andet YouTubere som Jasmin Lind, Mika Schultz og Rebecca Dahl, man kan opleve.

- Jeg har ligesom taget alle de YouTubere eller Influencere, der laver seje børneting, og så har de fået en kanal på Flimmer. Og så er der en masse nye, som I aldrig har set før, som er gode til alle mulige forskellige ting - nogle er gode til at finde dyr ude i skoven eller lave keramik eller sjippe, og så laver de sjove videoer, så man kan lære ting fra det, fortæller Rasmus Kolbe og tilføjer, at han ikke er alene om at lave appen:

LÆS OGSÅ: Her er alle vinderne af Simba Prisen 2024

- Det er sammen med min ven Mark (kendt fra Lakserytterens YouTube-kanal, red.), Maria, som arbejder hos Red Barnet, så hun ved noget om, hvordan man passer på børn, og så min ven Oscar, han kan kode, så han koder appen, så vi samarbejder.

LÆS OGSÅ: Amalie klar til "Forræder"

Sammen med Mark Pallisgaard og Maria Baagøe Bove modtog Rasmus Kolbe sidste år 1,1 million kroner fra innovationsfonden til at udvilke appen Flimmer, og målet dengang var at lancere appen og have mere end 5000 brugere inden 2025.