Jens Arentzen om 'Matador's store succes: Balling var en mester

I følge 'Matador'-skuespilleren Jens Arentzen er instruktøren Erik Balling årsagens til seriens store succes.

Der er ingen tvivl om, det var Lise Nørgaards skarpe pen og hendes øje for spændende og levende karakterer, som har gjort, at hele Danmarks befolkning gennem mere end fire årtier har været på fornavn med Maude, Laura, Daniel og på efternavn med Hr. Schwann, overlærer Andersen og hr. Stein. Men grunden til den egentlige succes, mener Jens Arentzen, skal findes hos instruktøren Erik Balling:

LÆS OGSÅ: Per Pallesen om ugens ‘Matador’-afsnit: Så syg var Helge under optagelserne

- Når vi taler om 'Matador', så har vi ikke set betydningen af Erik Ballings dygtighed. Balling vidste, at i film er det ikke billedet, der er det vigtige, det er lyden. Autoriteten sidder i lyden, fordi det er dér, der emotionelle sidder. Både det triste og sørgelige, det lille suk. Alt det kan man kun høre, hvis det er lavet på den oprindelige optagelse, og det var Balling en mester i, afslører Jens Arentzen, der i rollen som Ulrik Varnæs ikke bare havde en god instruktør, men mødte et fantastisk menneske:

LÆS OGSÅ: Per Pallesen om ugens ‘Matador’-afsnit: Jeg er ikke et dumt svin

- Jeg husker mit første møde med Erik Balling, hvor han hentede mig ude foran Nordisk Film. Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Han var en god chef og en god lærer. Men Balling var jo ikke samtidig sødsuppe, han vidste nøjagtigt, hvad han ville. Så det var en blanding af emotionelt tilstedeværelse og nærvær af vildeste karakter. Han talte meget lidt, og han var fuldstændig krævende. Det var intet coaching. Det var: ”Du skal gå derfra og derover”, og ”Hun har det sådan”. Men det gjorde, at man slappede af. Det var nogen, som turde være den voksne.

LÆS OGSÅ: ‘Matador’-Gustav: Ingen husker mig som ham

LÆS OGSÅ: ‘Matador’: Hvad skete der med Maude og Laura?

Meget få klip i 'Matador'

Der er langt fra 'Matador' til mange andre udenlandske dramaer om samme tidperiode, og den væsentligste grund er blandt andet den måde, som Balling optog scenerne på.

- Hvorfor ryger man ind under huden på karaktererne? Selvom Maude var langt ude, så får man empati for hende. Det er fordi, at Balling var vildt dygtig i forhold til kameragangene. Der klippes meget, meget lidt i 'Matador'.  Han klipper i kameraet. Det kræver, at du er meget dygtig.  Der klippes ofte kun en gang i en scene, og det gør, at vi får lov til at følge med i vores opmærksomhed. Når du klipper, så klipper vores opmærksomhed også, selvfølgelig i de ubevidste, og det vidste Erik Balling. Der var derfor han mødte klokken 05 om morgenen og gik rundt på settet og lavede sine kameragange, som næsten var en dans. Det, synes jeg, er underkendt, siger Jens Arentzen, som også kunne mærke den særlige ”Balling”-magi blandt sine kollegaer:

LÆS OGSÅ: Per Pallesen afslører ny ‘Matador’-fejl

- Jeg har ikke oplevet mine kollegaer være så velforberedte og så fornuftige som i 'Matador', og det er mine kollegaer ikke altid, for det er ikke intelligenskvotienten, der trykker blandt skuespillere. Hvorfor var de så forberedte? Fordi Erik Balling kunne noget med sin instruktør-stil. Han sad ikke og så ind i en monitor som de fleste instruktører og råbte sin instruktioner. Han sad ved siden af, faktisk helt tæt på, når jeg f.eks. spillede med Maude, for at være med i spillet, for at være tæt på. Og han rørte ved os og hviskede ”skide godt, det er skide godt”. Han indgød selvværd, tillid. Livsmod. Han var en mester.

Se 'Matador' i aften klokken 20.00 på DR1.

LÆS OGSÅ: Derfor skulle Hr. Schwann dø i ‘Matador’

LÆS OGSÅ: Lise Nørgaard om omstridt ‘Matador’-scene: Den findes IKKE!

LÆS OGSÅ: ‘Matador’-stjerne står frem: Jeg blev voldtaget