Brød Khloé Kardashian loven med graviditetsafsløring?

Det kan komme til at koste Kardashian-søsteren dyrt, at hun tidligere på ugen afslørede sin graviditet på Instagram.

Flere måneders spekulationer blev tidligere på ugen bekræftet, da Khloé Kardashian endelig afslørede, at hun sammen med sin kæreste, NBA-spilleren Tristan Thompson, venter sit første barn. Men den offentliggørelse kan ende med at give store problemer for Kardashian-søsteren.

Som den skarpe læser formentlig har bemærket, så var Khloé Kardashian iklædt undertøj fra Calvin Klein, og det har næppe været tilfældigt, at undertøjsgiganten har fået så central en plads i billedet - noget, der med sikkerhed heller ikke har været billigt for firmaet, hvis de har betalt for opslaget.

GALLERI: Se Kardashian-familien før de blev superstjerner

Flere medier - blandt andet US Weekly - har tidligere beskrevet, at Khloé Kardashian tjener op til $250.000 - lidt mere end 1,5 millioner kroner - per sponsoreret opslag på Instagram, og med i skrivende stund mere end 8 millioner likes på billedet kan man nok godt gå ud fra, at betalingen for det billede kommer til at ligge i den høje evne.

Det kan selvfølgelig være, at Khloé Kardashian bare føler sig godt tilpas i Calvin Klein og ikke har modtaget penge for opslaget, men WWD kunne allerede i starten af december fortælle, at realityfamilien har indgået en stor aftale med undertøjsgiganten, hvor de skal være en del af en stor kampagne, der lanceres til januar. Det er derfor ikke utænkeligt, at Kardashian-søsteren her gav et lille smugkig på det undertøj, de altså får penge for at promovere.

Flere internationale medier har da også allerede fundet frem til det undertøj, som 'Keeping Up With the Kardashian'-stjernen har på og givet deres læsere direkte links til, hvor de selv kan købe det for et beløb, der svarer til 131 kroner. Derfor kan man nok roligt gå ud fra, at der bliver solgt lidt ekstra af den slags i disse dage.

LÆS OGSÅ: Højgravid Kardasian-søster: Her er Kylies terminsdato

Artiklen fortsætter under videoen, hvor du kan høre, hvorfor Irina Olsen er stor fan af 'Keeping Up With the Kardashians'-familien.

LÆS OGSÅ: Kylie Jenner er helt nede: Hader graviditet og frygter mor-rollen

Brud på loven

Mens den kommende tid dog gerne skulle byde på lykke for den gravide realitystjerne, så kan afsløringen om graviditeten også ende med at give hende store problemer. Hun gør det nemlig ikke tydeligt i opslaget, at hun har modtaget betaling fra Calvin Klein, og det skal man ifølge amerikansk lovgivning.

Det er langt fra første gang, at Kardashian-familien er i problemer på grund af deres betalte opslag på de sociale medier. I et tre sider langt brev sendt til Kardashian/Jenner-familien og deres advokat, Michael Kump, klagede Truth in Advertising (TINA) - en nonprofitorganisation, der vil beskytte forbrugerne mod falsk og skjult markedsføring - for et år siden over familiens manglede markering af betalte opslag. Brevet var også sendt til flere af de firmaer, der betalte familien - blandt andet Calvin Klein.

LÆS OGSÅ: Kardashian-søstrene er bange: Vil have våben

- Når det kommer til sponsorerede opslag på sociale medier, så er loven klar - medmindre det er helt uden tvivl, at et Instagram-opslag er reklame, er det nødvendigt at gøre det klart, så forbrugerne kan forstå, at det, de ser, er en reklame. Kardashian/Jenner-familien og de firmaer, der har et kommercielt forhold til dem, har ignoreret loven alt for længe, og det er på tide, at de bliver stillet til ansvar for det, lød det i en pressemeddelelse fra TINA-direktør Bonnie Patten.

Det fik hurtigt familiens medlemmer til at tilføje #ad eller #sponsored på en lang række af de opslag, der var nævnt i klagen fra TINA, men det stoppede ikke organisationen fra at melde familien til the Federal Trade Commision (FTC) - den amerikanske version af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

FTC har siden undersøgt sagen, og i april i år sendte de mere end 90 breve  ud til forskellige influencers, hvor det blev gjort klart for dem, at det skulle gøres tydeligt, når der var tale om betalte opslag og reklame - ellers var det et direkte brud på loven. Her kan realityfamilien meget vel have været iblandt.

LÆS OGSÅ: CHOK: Gravide Kylie Jenner forladt af Travis Scott

Bryder stadig loven

I september noterede TINA sig dog, at ikke meget har ændret sig hos Kardashian/Jenner-familien. Organisationen har samlet mere end 200 opslag fra familiens medlemmer, der ifølge dem er et klart brud på loven. Her har man i flere tilfælde blandt andet noteret sig, at familien først efter lang tid - og efter mere end én million likes - redigerer deres opslag og tilføjer #ad.

Ofte bliver det dog slet ikke tilføjet, og hvis familien fra start fortæller følgerne, at det er reklame, så sker det med hashtags som #sp (sponsored, red.) eller KJ4EL (Kendall Jenner for Estée Lauder, red.). Og det er heller ikke tilladt ifølge det brev, som FTC altså i april sendte ud.

LÆS OGSÅ: Kim Kardashian fyrer assistenten: Du er blevet for kendt

Kun ét Kardashian-opslag er blevet decideret nævnt af FTC - et Instagram-opslag fra Kourtney Kardashian, hvor hun sammen med søsteren Khloé spiser friturestegt kylling fra Popeyes uden at nævne, at opslaget er betalt af firmaet.

- Hvis jeres firma har et kommercielt forhold med frøken Kardashian, så skal det forhold gøres klart og være iøjnefaldende i hendes opslag. For at være både "klar" og "iøjnefaldende", så skal markeringen gøre brug af entydigt sprog og skille sig ud, står der i et brev fra FTC til Popeyes.

Endnu har det altså ikke haft konsekvenser for Kardashian/Jenner-familien, at de ikke tydeligt markerer deres sponsorerede opslag, men FTC har gjort det klart, at man i fremtiden vil skride ind over for influencers - altså blandt andet realityfamilien - når de bryder reglerne. Det kan komme til at koste dem dyrt i bøder. Og det samme kan Khloé Kardashians graviditetsafsløring altså.

LÆS OGSÅ: Khloé Kardashian hader at være gravid

Herunder kan du se den offentliggørelse, som Khloé Kardashian tidligere på ugen lagde på Instagram.

LÆS OGSÅ: